Mercedes dokonał przełomu. Ten samochód ładował się tak szybko, że w to nie uwierzysz

Nasze słuchawki ładują się mocą rzędu kilku watów, smartfony kilkudziesięciu watów, a typowe samochody elektryczne zwykle pożerają z sieci energetycznej maksymalnie kilkaset kilowatów (poniżej 400 kW). Mercedes-Benz pokazał jednak, że już dziś możliwe jest przekraczanie imponujących granic.
Mercedes dokonał przełomu. Ten samochód ładował się tak szybko, że w to nie uwierzysz

Mercedes-Benz eActros 600 pokazał przyszłość ładowania elektrycznych samochodów ciężarowych

W niedawnym teście Mercedes-Benz Trucks pomyślnie zaczęło ładować akumulator w prototypie samochodu ciężarowego eActros 600 mocą rzędu aż 1000 kW, czyli jednego megawata. Ten jedyny w swoim rodzaju kamień milowy technologicznego rozwoju został osiągnięty w centrum rozwoju i testów firmy, zwiastując nową erę w możliwościach ładowania elektrycznych ciężarówek. Jako że mowa tutaj o niszowym rynku na tle całego przemysłu motoryzacyjnego, możemy być pewni, że osiągnięcia w tym segmencie prędzej czy później znajdą się również w zasięgu samochodów pasażerskich. Najpewniej jednak tylko tych wyższej klasy.

Czytaj też: Ile zaoszczędzisz na elektrycznym samochodzie? Oblicz to specjalnym kalkulatorem

Elektryczna ciężarówka eActros 600 jest wyposażona w akumulator o pojemności 600 kWh, który ma oferować zasięg na poziomie 500 km. Jako że żadna firma logistyczna nie wybrałaby zapewne tego typu ciężarówki w momencie, gdyby jej ładowanie trwało np. całą noc, co potencjalnie mogłoby uniemożliwić niektóre transporty na niektórych trasach, kluczowym elementem w serii eActros jest technologia MCS. Mowa o Megawatt Charging System, a więc rozwiązaniu, które gwarantuje możliwość ładowania ciężarówek z mocą liczoną nie w kilowatach, a megawatach.

Czytaj też: Kolejna firma chce, żebyś uwierzył w elektryczne samochody. Padły konkretne liczby

W aktualnej formie MCS to rewolucyjna technologia ładowania, która umożliwia transfer mocy do 1 megawata. Ten system może znacznie skrócić czas ładowania dla ciężkich pojazdów elektrycznych, takich jak eActros 600, potencjalnie umożliwiając ładowanie od 20% do 80% w zaledwie około 30 minut, co robi ogromne wrażenie, zważywszy na 600-kWh akumulator. Do tej pory Siemens opracował funkcjonalny prototyp MCS, demonstrując wykonalność tej technologii, a choć standard ten ma zostać ostatecznie zatwierdzony do 2025 roku, producenci już przygotowują swoje pojazdy do zgodności z nim.

Czytaj też: Efektywność poza skalą. Oto najbardziej aerodynamiczny samochód elektryczny

eActros 600 ma wejść do produkcji seryjnej pod koniec 2024 roku. Wedle planów początkowo będzie mógł ładować się mocą 400 kW, ale będzie w pełni gotowy na wdrożenie MCS. Pewne jest, że rozpowszechnienie tego standardu ładowania będzie stanowić znaczący krok w kierunku elektryfikacji ciężkiego transportu. Z obietnicą skrócenia czasu ładowania i zwiększenia efektywności operacyjnej, eActros 600 i MCS mogą sprawić, że elektryczne pojazdy ciężarowe staną się konkurencyjną alternatywą dla tradycyjnych ciężarówek napędzanych paliwem.